|
I
Begyndelsen:
Ser man på ældre (midte
1800tallet) kort over
Sønderjylland (Nordschleswig) fra før
jernbanens indtog, så findes der ikke
nogen by ved navn Woyens, endsige de
nuværende kendte veje. Det nærmeste man
kunne komme Woyens var en gård som
eksisterer selv i dag, nemlig Woyensgaard
(Vojensgård). Skal man finde historisk
beboelse i området, skal man lidt sydpå
til Over Jerstal hvor man bl.a. har
fundet broncegrave.
På det areal som Vojens nu dækker har
der ligget følgende gårde, ud over
Woyensgaard, nemlig Billundgaard,
Michelsens gård og Paulsbjerg. (Flere
detaljer finder du på følgende link: http://www.vojens-arkiv.dk
).
Byens grundlægger blev Peter Nicolaysen
Lagoni, der på trods af navnet er
pære-dansk, idet han stammer fra Hyrup
og er blev døbt i Bevtoft kirke.1861:
Rygterne var begyndt at svirre: Man
agtede at bygge en jernbane, i første
omgang nord/syd som et led i
industrialiseringen. Dette kom Peter N.
Lagoni for øre, og han havde erhvervet
sig en lille formue, ved noget så
eksotisk, som guldgraver. Så han sadlede
hesten for at opkøbte en del (billig)
jord fra Billundgaard.
1862:
Her blev kontrakten om bygningen af
jernbanen endelig indgået med det
engelske entreprenørselskab Peto,
Brassey & Betts, der lokalt skiftede
navn til Det Nordslesvigske
Jernbaneselskab.(se denne link: http://www.haderslevbanen.frac.dk/?Historie:1866_-_1920)
1864:
Er den sydlige strækning af jernbanen
blev færdig inklusive banegården i
Wojens, og den nordgående del blev
først færdig 1866. Det var også i 1866
af linien til Haderslev blev fuldført.
(se denne link: http://www.gravgard.dk/haderslevbanen/) Så disse
byggerier førte jo en masse aktiviteter
med sig og dermed også en del arbejdere
(i dag ville man nok kalde dem
banebisser).
Det er jo også dette år at
Sønderjylland bliver indlemmet i det
Tyske rige under navnet Nordschleswig.
|